Статті
Релігія, літургія.
Ці два слова часто викликають негативну реакцію у багатьох віруючих людей, а даремно. Адже коли береш до рук словник і вчитуєшся в значення цих слів, вони (точніше те, що вони несуть в собі) стають не просто цікавими але і дуже корисними ;)
РЕЛІГІЯ.
Отже, як бачите, нічого поганого чи негативного. Також, беручи до уваги ці визначення я вважаю, що не варто протиставляти слова "віра" - "релігія", як це часто робиться.
Ці слова різні за своїм вжитком, але такі, що стоять по один бік барикад і протиставляти їх не зовсім правильно. Певно можна ще й так сказати: «релігія» - науковий термін, який використовується для опису різних систем вірувань (християнство, приміром).
«Я - релігійна людина», «Моя релігія – християнство», - нормальні та правильні фрази, які показують іншим Вашу приналежність до певної системи вірувань. Я знаю, що декому не сподобається це словосполучення "система вірувань" (як і релігія) і вони почнуть торочити про віру в Живого Бога і т.д., але певно цей пост не для таких людей. Навіть не буду намагатись пояснити, що їх служіння, правила і т.д. і є системою. Система - дуже чітка і визначена, можна це не визнавати, але це правда ;) Спробуйте щось там змінити, буде так само важко як забрати елемент з налагодженої системи і, звісно, Ви наштовхнетесь на шалений опір. А ось і ще визначення слова «релігія» в
Його теж бояться і відхрещюються, протиставляють Біблії, так і кажуть: «у нас ніяких літургій, у нас все по-Біблії, а літургії Ваші – не менше як підступи диявола, буква, що вбиває…» Так склалось, що в головах багатьох людей це слово набуло негативної конотації, але це ж не вірно.
Отже, літургія:
Недільне служіння кожної церкви – де є багато членів – і є спільною справою, тобто літургією. Зазвичай словом «літургія» називають служіння, в якому є багато різних елементів і визначений порядок і теж чомусь цього бояться і відхрещуються. Можете до безтями переконувати мене, що у Вас (протестантів, євангеликів) не має літургії, але я не повірю ;). Бо є спільне служіння, де є певні чітко визначені елементи, які традиційно склались у Вашій церкві/деномінації та Ви їх не змінюєте. Так, приміром в нашій церкві все починається з молитви або короткої проповіді; музична частина (прославлення); проповідь; знову пісня; молитовний блок; оголошення та матеріальне служіння (збір коштів). Чи можемо ми це змінювати? Так, звісно, але чи робимо це? Рідко. Чому? Бо так звикли і вбачаємо в тому певну логіку. Пригадую як нам важко було відмовитись від двох проповідей (більшість сьогоднішніх служителів прийшла в церкву, де завжди було дві проповіді), а тепер через кілька років, коли я хочу дві проповіді, – мені кажуть "Не варто." ;) Нещодавно був у традиційній церкві євангельських християн-баптистів, в якій більше 100 членів. Відчував себе дещо дискомфортно. Мушу пояснити: мені все сподобалось, але я не звик до такого формату (літургії) і часто не міг зрозуміти, що мені робити: під час одних співів всі вставали, під час інших - сиділи, молитва на колінах, молитва, в якій люди з-залу моляться... Людям в церкві було зрозуміло, мені не завжди, хоча по змісту пісень чи словам у молитвах я здогадувався та відшуковував логіку тих чи інших дій.
Ще один кумедний відбувся зі мною у іншій церкві цього ж братства. Я вийшов проповідувати і будучи чемним почав із слів: «Прийміть вітання від нашої церкви…» і не зупиняючись та говорячи доволі швидко через хвилювання продовжував… але весь зал почав хором щось говорити і я зрозумів, що в них такий звичай (форма, літургія), коли передають вітання відповідати разом ;) Сподіваюсь, мене простили і зрозуміли, чому я не витримав паузи ;) Подібні церкви (та й усі інші) нічого не змінюють роками - це добре, членам церкви зрозуміло і комфортно. Мені складно, але я знав, бо був раніше, а уявіть людей приміром з нашої церкви, де все просто і зводиться до «пісня-проповідь-пісня-оголошення-чай» може бути не зрозуміло, так само як і не зовсім повноцінно наше служіння може виглядати в очах тих, хто звик до літургії православних, католицьких чи то традиційних церков євангельських християн баптистів ;) Але якщо розуміти суть, то будь-яка літургія, навіть сама складна, – це красиво і логічно. Скажу більше: вона часто допомагає не забути головне і закцентувати на важливому.
Пригадую як я став пастором і через кілька тижнів до мене підійшла старенька сестричка і сказала: пастор, треба в кінці служіння казати: "Благодать Господа нашого Ісуса Христа, і любов Бога й Отця, і общіння Святого Духа нехай буде зо всіма вами! Амінь." І я згадав, раніше пастор так завжди казав у кінці. А я просто забуваю, бо про інше думаю. Тільки не треба звинувачувати сестру у всіх смертних гріхах, вона - щира християнка, що ревно любить Бога. Просто люди хочуть стабільності і зрозумілості, тому літургія (спільна справа, служіння) має мати план, традицію, логіку і т.д. і нікому не сподобається, якщо щоразу Ви щось змінюватимете.
Мені часто кажуть, що тут є небезпека, формалізм і т.д.. звісно, але що це значить? Щоразу проводити служіння в різний час і в різних місцях і в різній формі, що б бодай ніхто не звик? Це ж маразм. Боятись треба не формалізму (він в певному співвідношенні буде завжди), а не розуміння людьми того, що відбувається чи того, що ми забудемо головне.
Наприклад, одного разу я був на вінчанні у римо-католиків і навіть під час вінчання був елемент "визнання та відпущення гріхів". До відпущення ставтесь як хочете, але починати служіння із слова про гріх, про важливість покаяння та хвилини для роздумів та можливості членам церкви та присутнім на служінні помолитись і попросити в Бога пробачення - то дуже мудро, логічно і корисно, хіба ні? Хтось скаже - якщо робити це кожен раз - то для когось це стане буденністю і формальністю, ну звісно. Але це - такий собі аргумент. Ми щоразу на служіння робимо: пожертви, молитви за потреби інших, проповіді, прославлення і 100% для когось в певний час його життя - це формальність яку треба відбути, але через це ми ж не відміняємо ці речі? Ну от і я про те саме, коли говорю про певні елементи літургії.
Нагадаю, що саме слово значить спільне служіння і коли в тому є різні елементи (читаємо вірш, хтось молиться із залу, хтось співає, виголошує подяку, тощо) це робить служіння справді спільним, а не театром, де є кілька акторів: музиканти, пастор. Як на мене, деякі речі (молитва прощення гріхів, спільне проголошення символу віри і т.д.) збагатять служіння. Зрештою, навіть така геть дивна для радикальних протестантів штука як відпущення гріхів, якщо приміром зроблена так: 1) біблійний текст про гріхи, коротке пояснення пастора, що буде зараз час, де в особистій молитві Ви можете попросити в Бога пробачення; 2) зачитування пастором тексту з Біблії про прощення усім гріхів Богом – тим, хто вірить і покаявся. Такий початок і справді може стати потішенням для багатьох віруючих, що мали тяжкий тиждень і знаходяться під тиском гріха.
Отже, давайте перестанемо бути дикунами і боятись слів, а зрозуміємо їх значення і визнаємо: літургія в нас є. Тепер попрацюємо над нею, додамо логіки і збагатимо чи урізноманітнимо там, де це необхідно, а не відкинемо. Хороша/цікава цитата (не знаю звідки вона), але приведу її:
"О ритуалах: И, наконец, обрядовая теология. Обряды, ритуалы – это действия, в которых символически закодированы исторические события и пророчества. Ритуалы являются средством, при помощи которого мы утверждаем то, что сделал Бог для нас в прошлом, и демонстрируем веру в то, что Он обещал для нас в будущем. Совершая ритуалы, мы учимся и получаем напоминания о том, что нам следует выбирать новые пути. Это не просто интеллектуальный шаг, так как, совершая истинный ритуал, мы поднимаемся на ступеньку выше к Богу, и продолжаем это продвижение, идя по жизни в нашем большом мире. Мы – образы Божии, мы также несем образ Святого Духа, а Он – Движение Божье. Ритуалы помогают нам соответствовать образу Святого Духа. Библейская архитектура, например, архитектура Скинии – это микрокосм вселенной, маленькая символическая модель космоса. Точно так же библейский ритуал – это микрохрон истории; маленькая символическая последовательность событий, отображающих историю. Поняв библейскую природу ритуала и его формы, мы получим информацию о том, как формируется литургическая теология Церкви."
В ній з’являється ще одне страшне слово ("РИТУАЛ"), але про нього іншим разом. Цю цитату мій друг скинув мені, коли я цікавився думкою різних людей про корисність не корисність спільного проголошення символу віри в церкві (такий собі літургійний елемент, що присутній в багатьох церквах).
Друзі, давайте долати своє невігластво і не боятись того, що є не просто не страшним, але прекрасним та може збагатити нас. Читаючи Старий Заповіт (книга "Вихід") в шоці від кількості ритуалів, літургій. І тому ті, хто пише про простоту першої церкви і каже, що нам треба чинити, як вони, мали б задуматись над таким питанням: Ви певні, що іудеї, що визнали Христа, відкинули все і почали просто молитись, тримаючись за руки та співати пісні під гітару? ;) І ще одне: Христос для них не є чимось чужим чи новим, Він є логічним продовженням їх поклоніння Богу, Якого вони добре знали, ну а Христа чекали. Так, Христос сказав: прийде час коли ви поклонятиметесь в Дусі та Істині, а не на якійсь горі (історія про самарянку біля колодязя) але чи значить це, що християни не мали порядку (літургії), не мали певних ритуалів (причастя, чи вінчання чи хрещення)? Відповідь очевидна.
Погугліть і знайдете різні літургії, форми проведення того чи іншого ритуалу у отців церкви. Такі речі (символізм, ритуали, форма) завжди допомагають, навіть якщо деякі протестанти міняють хрест на рибку ;) Особливо це цікаво та важливо в контексті нашої православної культури. Також, хочеться наголосити: важлива не стільки форма, але суть. Хоча будь-яку суть ми огортаємо у форму і це добре, зрозуміло, приємно. Багато хто любить м’ясо, але хтось його любить у формі котлети, а хтось - у формі стейку ;) Захищати треба не форму, а суть. Я не кличу нікого ставати по формі православними чи католиками чи ще кимось, я кличу, що б ми не «говорили дурниць» кажучи, що релігія, літургія, ритуал - це якесь зло чи щось невірне.
Давайте вірно користатись термінами. Давайте не викидати цікаве та корисне через необачність. Ми часто опиняємось у ситуації, коли відкидаємо щось (приміром деякі елементи богослів’я традиційних церков), а потім не знаємо що робити, бо соромно і дуже не хочеться визнавати, що був не правий. Звісно, це все написав в першу чергу для себе і для нашої церкви. Благословінь усім нам, щоб ми могли бачити Всемогутьного і доброго Бога, що все створив прекрасним.
пастор Сергій Терентьєв
Тому Господь Сам дасть вам знака: Ось Діва в утробі зачне, і Сина породить, і назвеш ім'я Йому: Еммануїл. (Ісая 7:14)
За більш, ніж дві тисячі років існування церкви нею винайдено багато цікавих традицій та звичаїв, що допомагають християнам концентруватись на головному. Так, у передріздвяний період багато християн мають АДВЕНТ. Цьогоріч і наша церква долучається до цієї гарної традиції.
Адвент - це передріздвяний піст, час підготовки до Різдва. В античному Римі це слово означало офіційний приїзд державного чиновника після його призначення на посаду (з латини слово означає "прихід"). Цей термін також використовували під час вступу кесаря на трон. Вперше у Західній церкві адвент згадується у ІV столітті.
Адвент нагадує нам про дві важливі події, одна з яких вже відбулась і ми згадуємо її, а іншу - з нетерпінням очікуємо. Саме тому перші тижні присвячені роздумам про славне повернення Ісуса Христа, а два тижні безпосередньо перед Різдвом - це час радісного очікування та період підготовки свого серця до святкування Різдва. Адвент у церкві "ГОЛГОФА" триватиме 4 тижні до Різдва, з 30-го листопада по 25 грудня. Використовуючи певні символи, кольори убранства церковного залу та тематичні проповіді, ми хочемо звернути увагу членів нашої громади та оточуючих на важливе та світле свято - Різдво Христове та заохотити до роздумів про майбутній прихід Ісуса Христа. Так, 30-го листопада та 7-го грудня на недільному богослужінні буде прочитана проповідь присвячена радісному очікуванню другого приходу Ісуса Христа. А у два наступних недільних служіння (14-го та 21-го грудня) ми готуватимемо свої серця до святкування народження нашого Господа і Спасителя Ісуса Христа. Протягом останніх років в нашій церкві період з 25-го грудня до 7-го січня - це різдвяний період. Більшість християн у світі святкують Різдво саме 25-го грудня, натомість основна кількість християн України святкують народження Спасителя 7-го січня. Ми не маємо бажання вступати в суперечку щодо дат і весь цей час намагаємось присвячувати роздумам про події, що склались понад дві тисячі років тому і які супроводжувались великою кількістю чудес. Зрештою, це час коли виконалась Божа обіцянка, яку чули ще Адам з Євою. З нетерпінням очікуємо Адвенту як часу підготовки до святкування приходу у світ Спасителя та постійно нагадуємо собі про Його другий прихід. Гряди, Господи!
"Плоди християнства"
Християнство - це добро, чи зло? Відповідь на це питання можна отримати шляхом аналізу "плодів" християнства в сьогоднішньому світі. І в цьому відео, ми розглянемо, які плоди принесли християнство в таку сферу, як освіта.
Артем Наавгуст, член церкви Голгофа
Маю честь презентувати перше відео з мого нового відеопроекту. Перша розмова: "Пастор, за кого голосувати?" з пастором церкви "СКЕЛЯ" О.Блощуком
Є багато цікавих та важливих тем, що в силу тих чи інших причин не порушуються в церквах. Поряд зі мною є багато цікавих та мудрих людей, які можуть розповісти багато цікавого. У нас в церкві є камера та місце, де можна знімати, і я маю кілька вільних годин, щоб підготуватись та завантажити відео в інтернет. Ось тому буду намагатись зробити цей відео проект.
Мене цікавить не тільки якість розмови, але і якість картинки та звуку, але це другорядне. Буду залучати кого можу та прикладати зусиль, але починатиму вже тепер, бо ж питань назбиралось багато. Тому не судіть суворо. Від порад та допомоги як то все покращити не відмовлюсь.
Ми будемо намагатись порушувати важливі питання. Не на всі ми дамо відповідь, але їжу для роздумів організуємо ;) Переконаний, що не завжди навіть потрібно відповідати; іноді краще наштовхнути на роздуми, ніж давати готові відповіді. Зрештою, не на всі питання можна відповісти однозначно.
Запрошую усіх Вас долучатись до творення цього проекту. Які теми Вам цікаві? Про що мало говорять, а той взагалі не говорять в церквах?
Безумовно, перших кілька записів будуть присвячені подіям в Україні, ролі церкви в суспільстві у час військового протистояння.
Наразі команда, що працює над проектом настільки мала, що і писати про кількість не має сенсу. Я - не професійний журналіст (хоча свого часу працював на телебаченні та трішки вчився цьому мистецтву) і тим паче не відеооператор, монтажер і не розбираюсь у світлі. Щось бачив, щось питаю, щось прочитаю, а щось підкажете Ви і так разом ми зможемо зробити краcиву та більш-менш професійну картинку і, відповідно, шукати відповіді буде цікавіше та приємніше. Долучайтесь. Поради щодо зйомки, тем та героїв наступних відео - все це те, чим Ви можете допомогти. Ах, забув: назву теж пропоную придумати разом. Благословінь ;)
пастор церкви "Голгофа", Сергій Терентьєв
Не так давно я повернувся з християнського футбольного табору, що проходив поблизу найглибшого озера України - Світязь. Так сталося, що через відсутність доступу до мережі інтернет на базі, де ми проживали, а також через брак часу, я не мав змоги постійно читати останні новини про війну на сході країни (так як це зазвичай робив вдома). Вже через кілька днів я помітив, що думаю про те, що відбувається на сході України, не так часто як раніше. Ще кілька днів тому з голови не вилітали думки про війну і про те, що гинуть люди, залишаючи сиротами дітей та вдовами своїх близьких. В ту мить стало якось не по собі (соромно); навіть трохи злий на себе став, мовляв "Як можеш не думати про це, коли таке в країні коїться?" Виявилось треба було лише забрати мене від постійного читання стрічки новин і мої думки все більше і більше були зосереджені на тому, чим був зайнятий я (не те, щоб я зовсім перестав думати про війну, але значно менше).
Щось схоже відбувається з нами, коли ми перестаємо перебувати в Слові (звісно, я не про механічне перечитування Біблії "для галочки"). Мова йде про читання і дослідження Біблії з метою усвідомлення яким є Бог, чого Він хоче, чого навчає і т.д. Варто лише забрати християнина від постійного читання Слова і думки будуть зосереджені на тому, що він/вона робить. Це зміщує фокус, а точніше заміняє його на інший, частіше всього набагато менш цінний.
Коли ми читаємо Боже Слово і намагаємось його зрозуміти, ми так чи інакше роздумуємо про те, що читаємо. Постійне перебування в Слові в певній мірі формує наші думки та прагнення в той час як його ігнорування часто призводить до того, що ми перестаємо жити тим, чим живе Біблія. Ми заплутуємось у власних життєвих подіях, захлинаємось гучними новинами, сповнюємось власними переживаннями і т.д. Зрештою, ми забуваємо про головне - хто такий Бог і чого Він прагне. Важливо зрозуміти, що я не агітую за аскетичний спосіб життя, яке обертається лише навколо читання Біблії і в якому все інше, немає значення. Просто тримаючи фокус на головному набагато легше розібратись в собі та зрозуміти те, що ти маєш робити сьогодні.
Також запрошуємо ознайомитись із іншими статтями Олексія:
Більше статей інших авторів за посиланням.
Більше статтей...
Сторінка 2 з 10